רב-שנתי
רב-שנתי

בחירת ומיקום עצים בגן

בחירת ומיקום עצים בגן

בחירת ומיקום העצים היא אולי החלק החשוב בגינה.

לפני מיקום העצים יש לחשוב טוב טוב.    אם לאחר זמן התברר שמיקמת לא טוב  שיחים וצמחים קטנים יותר , ניתן יחסית בקלות להזיז או לעקור.

עצים זה הרבה יותר מסובך.

לעצים יש חשיבות גדולה היות והם מהווים השלד של הגן.   

 

היות ולעצים לוקח כמה שנים טובות לגדול עד שמגיעים למטרה שלשמה שנשתלו- עצי צל או חלק מתמונת הנוף והגינה הרצויה , לכן כדאי לעבוד לפי תוכנית מסודרת.  ע"י שימוש בתוכנית מסודרת , גם אם כרגע אין את הזמן או הכסף לכל הצמחייה בגינה נוכל להתחיל עם העצים.

 

כדאי לשתול עצים יחסית קטנים בגינה משני סיבות:

1.הם עולים הרבה פחות מגדולים.

2. הם מתייצבים במקומם הרבה יותר מהר מעצים גדולים.  

הם גם גדלים יותר מהר מגדולים והרבה פעמים לאחר 8-10 שנים גם יעברו את גודל הגדולים שנשתלו. עצים בוגרים שהובאו לגינה עברו בד"כ גיזום רציני של הענפים והשורשים דבר שגם פוגע בצמיחתם וגם במראם שנראה פחות טבעי לעומת העצים הצעירים שנשתלו.

 

עצים ניתן לחלק ל3 קבוצות:

עצים לצל , עצים ירוקי עד מחטניים, עצים פורחים.

 

עצים לצל-למרות שלא מתאים לכולם תמיד אבל בצורה כללית ניתן לאפיין אותם בכך: גבוהים וגדולים עם בדרך כלל פריחה לא בולטת במיוחד.

ירוקי העד: מתכוונים לעצים ירוקי עד עם עלווה בצורת מחטים כמו הברוש, האורן וכדו'.

עצים פורחים: בד"כ יהיו קטנים יותר . אבל עדיין צורתם כעץ נשמרת ובנוסף לכך הם גם בעלי פריחה בולטת.

 

כל שלושת סוגי העצים יכולים לתרום לנוף ולגן את הפונקציות הבאות:

עצים לצל, עצים למסגור (הבית או הגינה או הנוף), עצים למיסוך והסתרה ,שוברי רוח, אפקטים קישוטיים (צורה פיסולית או מראה מעניין מול השמיים).  יכולים גם לחלק את השטח או להוות רקע למרכיבים שונים בגינה.  העצים הופכים למרכיב קבוע בגן, מכתיבים את קנה המידה החזותי ואת הצורה הארכיטקטונית והארגון לחללים גדולים .כמו כן את הצורה הפיסולית ויוצרים את הגבול העילי-"תקרת" החלל.

יכולים גם לשמש בתור עצים עם תרמילים או פירות אכילים. אם אפשרי ,בד"כ כדאי לבחור בעצים שימלאו יותר מפונקציה אחת ממה שכתבנו. למשל עץ צל שגם בעל מראה פיסולי.

 

עצים לצל- בד"כ נרצה עצים עם קצב גידול בינוני עד מהיר.    כמו כן גזע או מספר גזעים שיוכלו להיות מעוצבים כך שהענפים התחתונים גזומים ויאפשרו מעבר או ישיבה תחתם.

עץ צל גם יהיה יחסית עמיד למחלות ומזיקים. ויחסית לא בעל פירות או תרמילים או עלים שיפלו בצורה מוגזמת על היושבים תחתם.  אם נופלים פירות וכדו' – ניתן תוך כמה דקות לאסוף אותם כמו למשל בלוטי עצי האלון.          

עצים עם הרבה פירות רכים כמו תפוח אגס משמש וכדו' מסיבה זאת נעדיף שלא לבחור בהם כעצי צל.   אם מדובר בשטח גינה גדול ולא משמשים הרבה בתור עצי צל , הבעיה מופחתת ושם כן יוכלו לבא בחשבון.

 

ניתן לחשוב על עצי צל אידאליים ככאלה שבעלי צמרת צפופה ושמטילים צל רציני. אך דבר זה לא נכון היות ובזמן הרוחות נוטים יותר להישבר בגלל הצפיפות הגדולה שלהם כיוון שנעשים כמו מפרש בסירת מפרש או כמו מטרייה.  עצים פחות צפופים יאפשרו מעבר הרוחות מעבר להם ויהיו פחות שבירים.

לעצים בעלי צמרת צפופה  יש גם חיסרון נוסף שנקרא "אפקט-המטרייה". הגשם שיורד כמעט ולא עובר את הצמרת הצפופה ויורד רק מעבר לה. היות וכך העץ יפתח שורשים שטחיים קרובים לפני השטח לקליטת המים ופחות לעומק . דבר זה יגרום לכך ששורשי העץ יתחרו בשורשי הצמחים באיזור שלהם ויפריעו להתפתחותם. כמובן שמסיבה זאת יהיה גם קשה לגדל דשא סביב העץ.  עץ כזה גם לא יאפשר כמעט מעבר אור שמש לצמחים או הדשא תחתיו , דבר שגם יפריע להתפתחותם.

עץ בעל צמרת צפופה יפריע גם למעבר אוויר סביבו ותחתיו, דבר שגם יפריע לצמחים באיזור.   בעץ פחות צפוף האוויר הקר מתחת העץ שמגיע מהאדמה הקרה עולה כלפי מעלה אל צמרת העץ לכיוון האוויר החם יותר שבצמרת ., ממש כמו עשן בארובה.     בזמן שעולה האוויר הוא מושך את האוויר שמצידי העץ כלפי פנים אל העץ וכך נוצרת תזוזת אוויר .  תזוזת אוויר אפילו קטנה כזאת חשובה במיוחד בימים חמים.

לפיכך ניתן לסכם שעץ הצל האידאלי יהיה זה שצמרתו אינה צפופה מדי ומאפשר מעבר אור , אוויר      וגשם תחתיו -ולפיכך בעל שורשים עמוקים יותר ולא שטחיים שלא יפריעו להתפתחות הצמחים באזורו.

חשוב גם לדעת את גודלו הסופי של העץ- שלא יהיה גבוה בהרבה מעל גובה הבית שלידו כך שלא יגמד את הבית והגינה שתחתיו.

ישנם עצי צל שיוצרים מראה צל מעניין יותר מהרגיל על הקרקע, הקירות 

וכו' שסביבו בגלל מבנה העלים השונה של העץ. זה נראה לא משהו חשוב כל כך אבל לאחר כמה שנים של מגורים בבית ,תתחיל לשים לב גם לדברים קטנים כאלה, ותפיק הנאה מכך.

 

סידור הענפים של העץ גם הוא שיקול. ברוב המקרים אנו מעוניינים שהעץ יהיה כמה שיותר סימטרי ובעקבות כך גם הצל שלו.    דוגמא טובה הוא עץ האולמוס האמריקאי בגלל צורתו הקמורה המושלמת. בנוסף לצמרת המרשימה , הצמרת שלו גבוהה ובעקבות כך נוח לשבת תחתיו בלא להתקל בענפים התחתונים. הוא גם מעביר אור שמש  דרך הצמרת לצמחייה שבאיזור השורשים שלו וזה חשוב מאוד בגידול דשא.  הצל שנותן האולמוס הוא יעיל כמו עץ צל עם צמרת נמוכה יותר . בעץ עם צמרת נמוכה יותר נתקלים בענפים התחתונים שלו , ובנוסף מסתיר את מראה הבית מכיוון הגינה במקום למסגר אותו.

 

עץ הצל נעדיף שיהיה כמה שיותר עמיד למחלות ומזיקים. דוגמא טובה הוא עץ הגינקו דו-אונתי שנעשה בעקבות כך כנראה אחד העצים הנפוצים לצל בארה"ב.  לפי מה שידוע אין לו מחלות ומזיקים כלשהם, מה שאי אפשר לומר על הרבה עצים בגינון באמריקה.

פונקציה נוספת חשובה היא היכולת של העץ למסגר מראה מסויים- הבית, הגינה או נוף מעניין במרחק.  כמו כאשר ממסגרים תמונה וכך שומרים את תשומת לב הצופה לאיזור קטן, כך השימוש במיקום העץ בנקודות אסטרטגיות לאותה מטרה.  מומלץ למסגר את הבית מנקודה או מנקודות מסויימות – כמו הרחוב המדרכה או שביל הכניסה לבית.

בחלק האחורי של המגרש ניתן ,אם רוצים, למסגר את הגינה היפה שלך.

 

הדרך הטובה ביותר לבחירת עץ היא קודם כל להחליט לאיזה מטרה אתה מעוניין בעץ. לאחר מכן לבחור את העץ שהכי יענה העל הדרישות האלה.

פעמים רבות אנשים זוכרים עץ מסויים שאהבו בעבר בילדותם, וחולמים לשים אותו בגינה שלהם. כתוצאה מכך ניתן לראות הרבה גינות קטנות יחסית עם עצים רבים מדי או גדולים מדי יחסית לבית והגינה בה נמצאים.       בנוסף פעמים רבות ממוקמים כך שלא תורמים לתמונה היפה של הגינה ולפעמים אפילו פוגעים בה.

אם מאוד קשה לך לוותר על עץ שתמיד חלמת עליו, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה היא להגיע למקום בו הוא שתול כבר הרבה שנים, ולראות בעיניים את ממדיו האמיתיים ולהבין שלא יתאים לממדי הגינה שלך. כך גם לגבי מספר העצים האפשרי בגינה שלך- צריך להבין שלא תוכל להכניס את כל מספר העצים שחלמת עליהם.

 

כל שלושת סוגי העצים שאמרנו בהתחלה יכולים לשמש למטרת מיסגור. כפי שאמרנו קודם חשוב המיקום ממנו תרצה לראות את אותו המיסגור. כמו כן היכן יהיה שתול – אם קרוב אליך גם עץ קטן לפעמים יספיק. אם רחוק ממך וקרוב למקום הממוסגר (בית למשל) יש צורך בעץ גדול יותר.

לפעמים אפשר גם להשתמש בקבוצת עצים למיסגור ולא רק בעץ בודד מכל צד.

אם אתה מגיע לגור בשטח בו כבר קיימים עצים גדולים, אתה בר מזל היות ואתה מרוויח כמה שנים טובות  הדרושות לגדילת העצים. כדאי למקם את הבית בהתאם לעצים כמה שאפשר –שיתאימו למסגר אותו. לפעמים כדי להגיע למיסגור הבית יש צורך לדלל את העצים- לעקור כמה מהעצים ולדלל חלק מהענפים בעצים שיישארו כך שתווצר המסגרת לבית.

 

עצים למיסוך והסתרה: מטרה נוספת בעצים היא להסתרה של נוף או בתים לא יפים וכו' מעבר לשטח שלך.       בד"כ נעדיף לכך עצים ירוקי עד שלא ינשרו בחורף ויסתירו את המראה כל השנה.  בד"כ בגינה בינונית או קטנה נעדיף גם שיהיו צרים כמו ברוש צריפי וכדו' ושלא יתפסו שטח גדול מדי מהגינה.  כאשר יש יותר מקום אז גם ירוקי עד גדולים יתאימו.

 

הרבה פעמים אפשר להתייחס להסתרה גם כמשהו פסיכולוגי.   אם יש מראה אותו תרצה להסתיר- אפשר לשתול עץ מאוד מעניין ומושך תשומת לב. כך הצופה יתמקד בעץ ולא במראה המכוער מעבר אליו.  גם במקרה שלא תוכל להסתיר הסתרה מלאה- למשל בתים גבוהים מאוד קרובים לשטח שלך- ולא יעזרו עצים גבוהים מאוד אפילו אם יש לך שטח מספיק בשבילם וסבלנות עד שיגדלו. כנ"ל אם אתה מוקף במספר גדול של בתים לא יפים קשה מאוד או לא תמיד תרצה בכך -להסתיר הכל.  

אם יהיה עץ מאוד מעניין ימקד את תשומת הלב אליו ולא לבתים המכוערים מאחוריו.

עצים נשירים גם יכולים לשמש להסתרה . כמובן שבזמן החורף כאשר השירו את העלים שלהם-פחות יסתירו. אבל עיני הצופה עדיין יתמקדו במראה הכללי של העץ ופחות למראה מאחוריו.

כיום קיימים ומפותחים גם זני עצים במשתלות שהם צרים מהרגיל ובצורת עמוד ולכן יוכלו לשמש גם טוב להסתרה כמו לדוגמא אלונים ועצי אדר.

הם יכולים למשל לשמש בארץ במקום הברוש לימוני הנפוץ הבעייתי מאוד מבחינת מחלות ומזיקים.

עצים צרים בשורה יכולים להיות טובים להסתרה גם אם לא יהיו צמודים ויהיה רווח ביניהם. כפי שאמרנו זה תלוי במיקום היחסי של הצופה, העצים להסתרה והאובייקט המוסתר. אם מסתכלים בזווית כלפי העצים שבשורה ייראה שהעצים צמודים ותראה הסתרה מלאה. כך גם ניתן ליצור מראה של סגירת השטח מסביב למגרש.

 

 

 

עצים גם יכולים לשמש כמשברי-רוח, וזאת לפחות עם שתיים או שלוש שורות. זה יתאים יותר בגינות גדולות. יתאימו לכך בד"כ רק ירוקי העד.

יש לשים לב שיתאימו למראה הגינה ויתחברו אליו ולא ייראו כלא שייכים לתמונה הכללית. 

 

 

 

עצים פורחים:  עצים פורחים יש לזכור כי בד"כ פורחים במשך תקופה קצרה -בסביבות שבועיים פחות או יותר. לכן צריך שיתאימו למראה הגינה הרצוי גם כאשר אינם בפריחה ,ולכן יש להתחשב גם במראה הצורה הכללית של העץ .        

עצים פורחים קטנים יתאימו גם לגינה פורמלית. למשל בארבע פינות של שטח מלבני. כך גם יוסיפו לתמונה שתהיה יותר תלת ממדית.

עצים פורחים גם יתאימו מאוד ליד בריכות נוי שם ישתקפו במים.

 

עצים עם מראה פיסולי כמו למשל גזעיהם הלבנים של עצי השדר ,יכולים להיות ממוקמים לפני עצים ירוקי עד כמו ברושים או ערערים שונים, כך שירוקי העד יהוו רקע לעצים מלפניהם.

עצים פורחים יכולים להתאים גם בצרוף לערוגת שיחים גדולה שם ישברו את המונוטוניות של מראה השיחים ויתנו מראה יותר מעניין כלפי השמים.

אם עצים אלה הם קטנים ניתן להשתמש בשיחים למילוי המרווח בין השיחים עד שיגדלו העצים ואז ייעקרו שיחי ה"מילוי".

עצים פורחים חשוב שייראו טוב במבט מהחוץ לגינה אבל גם שיתרמו למראה הגינה מהחלון מתוך הבית.   ניתן לשם כך לשתול את העץ ב"שטח הפרטי" במרחק לא גדול מהבית והחלון (2-3 מטר)  ולהשאיר ע"י גיזום משנה לשנה מספר ענפים פורחים שייראו גם מתוך הבית.  זה במיוחד יפה כאשר הענפים מתנודדים ברוח וע"י כך ממסגרים את מראה הגינה הנראה מהחלון.

גם כאשר העצים בנשירה ניתן לראות ולשים לב יותר לצורת העץ וסידור הענפים שעליו שמשתנה משנה לשנה. 

עץ פורח קטן יכול להיות יפה גם מצידו האחד של שער הכניסה, רק שיש לזכור לשים משהו מצידו השני של השער שימשוך תשומת לב באותה המידה וכך יווצר שווי משקל מסתורי.

עץ גם יכול להתחבר טוב עם הגדר או הקיר שמאחוריו במיוחד כאשר יש לעץולגדר משהו משותף כמו למשל גזעי עצי הלבנה הלבנים על רקע גדר לבנה. אם הגדר ארוכה ניתן ליצור מראה דרמטי ע"י חזרה על קבוצת עצים כאלה מדי מרחק מסויים לאורך הגדר.

עץ פורח יכול גם לתרום להנאת ההולכים ברחוב כאשר הוא בולט מעל הגדר הפרטית ונראה לתוך הרחוב, גם אם יש גדר גבוהה מסביב לגינה הפרטית.

 

 

 

צבע הפריחה צריך שישתלב טוב עם צבע הבית.  אם הבית בצבע נייטרלי כמו : לבן ,אפור, חום בהיר או צהוב  כל צבע פריחה יסתדר עם צבע הבית.

אך אם צבע הבית אדום או ורוד צריך לחשוב לפני ששותלים צמחים עם עלווה או פריחה צבעונית, אם ייראו על רקע הבית.    פריחה או עלווה אדומה על רקע בית אדום לא ייראו כל כך.      אם מה שחשוב לך זה יותר המבט מהבית לגינה אז זה כן יכול לבא בחשבון.

 

קבוצה נוספת של עצים קטנים היא אלה שמשתמשים בהם בגלל האפקט הקישוטי שלהם- בעלי עלווה, ולפעמים גזע, צבעוניים.  שזיף פיסרדי הוא דוגמא לכך.  צריך לשלבם בגינה כך שישתלבו עם צבע הבית ועם שאר העצים בגינה. הצבעים הבולטים המנוגדים שלהם מאוד יבלטו ולכן יש להשתמש בהם באיפוק.          בדרך כלל בגינה הממוצעת יש מקום לעץ אחד כזה, ואחת מהדרכים הטובות ביותר היא למקמו כבודד ליד המדשאה.   יכול לשמש טוב גם למיסגור נוף או מעל שער כניסה.

 

עצי פרי: הרבה עצי פרי צריכים הרבה ריסוסים וטיפולים נגד מזיקים ולכן לא תמיד יתאימו לגינה הפרטית.            עץ התפוח למשל אהוב מאוד על אמנים – אבל צריך לקחת בחשבון את החיסרון של הרבה פירות שנופלים או ניזוקים ע"י זבובי פירות והעבודה הכרוכה בטיפול בזה.        אם בעל הגינה מודע לבעיה הזאת ובכל זאת רוצה אותו בגינה, זה בהחלט אפשרי.

בכל מקרה עדיף למקמו לא קרוב מדי לבית בגלל הריסוסים התכופים שיצריך.

אם מדובר בגינה מאוד גדולה ניתן להקדיש שטח צדדי בו נשתול עצי פרי , שם יותר קל לטפל בהם במרוכז.

ישנם עצי פרי כאלה שעמידים יותר למחלות ומזיקים ולכן נעדיף להשתמש בהם , למשל עצי אגוז-המלך או פקאן או עץ האפרסמון.

 

 

עצים ניתן לשתול גם בקבוצה : דבר זה שימושי במיוחד לצורך חלוקת החלל או כדי ליצור רקע למרכיבים שונים בגינה. בד"כ כאשר יישתלו בקבוצה יינטעו קרובים יותר מאשר העץ הבודד.

בשתילת עצים בקבוצה אל תשתול יותר מ2-3 מינים יחד.  כמו כן הצורה הכללית של העץ חשובה . לא כדאי לשתול יחד כמה עצים עם צורות מאוד בולטות שונות זה מזה. לדוגמא :פירמידלי ומעוגל. הם לא ישתלבו יחד.  בד"כ נשתול עץ אחד בקבוצה שהוא יהיה השולט והדומיננטי לעומת אחרים. למשל תהיה לו צורה פיסולית או מיוחדת  -דברים שמושכים יותר תשומת לב משאר העצים. אבל עם כל זה יהיה דומה בשאר המאפיינים לשאר העצים. לדוגמא עצים בעלי צורה מעוגלת כאשר אחד עם עלווה מאוד צפופה ולכן מירקם גס והוא יהיה הדומיננטי לעומת האחרים שיהיו עם עלווה דלילה יותר- מירקם עדין יותר.

אפשר גם לשתול אחד גדול שיהיה הדומיננטי יחד עם כמה קטנים יותר.

לפעמים שתילת עץ פירמידלי לבד ייראה מדי צעקני, ולכן כדאי לשתול כאלה בקבוצה וכך מקבלים נוף יותר רחב ומשתלבים יותר בגינה.

 

המאמר נכתב ע"י משה שקלנובסקי

רב-שנתי גינון ואדריכלות נוף

עיצוב והקמת גינות

0547-973422

הערות ותגובות יתקבלו בברכה



תגובות

+הוספת תגובה





עוד בגינון ועיצוב הגינה

תכנון אזור השרות

תכנון אזור השרות

תכנון אזור השירות: את הגן נהוג לחלק ל3 אזורים: ציבורי, פרטי ואזור שירותים. האזור הציבורי הוא האזור שנראה מכוון השטח הציבורי כאשר חולפים ליד ה


איי ערוגה ISLAND BEDS

איי ערוגה ISLAND BEDS

תמונה מאת "אלי חדש" מפורום גינון בתפוז אי ערוגה הוא מעין אי בתוך מרחב של דשא. אי ערוגה יכול להיות גם בתוך שטח של חצץ


שיחים בגן

שיחים בגן

במאמר זה על שימוש בשיחים בגן.


השביל בגן

השביל בגן

בהמשך נוסיף בע"ה תמונות ושרטוטים נוספים. אם יש לכם תמונות מתאימות שצילמתם -מוזמנים לשלוח ונוסיף למאמר.


רב-שנתי